**H-I-T** open music presents / 29.1.2010 / ZWERM & Stefan Prins: Modes of Interference / Forum Stadtpark / Graz

pinter ute.pinter at utanet.at
Fr Jan 22 13:32:58 CET 2010


 

 <mailto:open%20musicMag.%20Ute%20Pinter,%20MAS,%20Lichtenauerg.%205/16,%20A-1020%20Wien%20tel/fax:%2001-2185262,%200676-7236701,> open music

 <mailto:open%20musicMag.%20Ute%20Pinter,%20MAS,%20Lichtenauerg.%205/16,%20A-1020%20Wien%20tel/fax:%2001-2185262,%200676-7236701,> Mag. Ute Pinter, MAS, Lichtenauerg. 5/16, A-1020 Wien 

 <mailto:open%20musicMag.%20Ute%20Pinter,%20MAS,%20Lichtenauerg.%205/16,%20A-1020%20Wien%20tel/fax:%2001-2185262,%200676-7236701,> tel/fax: 01-2185262,  <mailto:ute.pinter at openmusic.at> ute.pinter at openmusic.at <http://www.openmusic.at/> ,  <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at

 

Wien, 22.1.2010

 
 
 



 

open music / Freitag / 29. Jänner 2010 / 20.00 

Forum Stadtpark, Stadtpark 1, 8010 Graz 

ZWERM & Stefan Prins (B, NL, D / A, I, B, BR): 

Modes of Interference

Johannes Westendorp, Bruno Nelissen, Matthias Francisco Koole, 

Toon Callier, E-Gitarren

Stefan Prins, Live-Elektronik, Komposition

 

  

 

Programm:

Agostino Di Scipio (1962): Modes of Interference III (2007)

Karlheinz Essl (1960): 7x7. Musical Mobile for Instrumental Quartets (2006-2009)

Mario Del Nunzio (1983): 27s(pNM) (2009)

Stefan Prins: Infiltrationen (Memory Space #4) (2009)

Agostino Di Scipio (1962): Modes of Interference III (2007), second version

 

 

 

Sehr geehrte Damen und Herren,

liebe Freunde von open music,

 

„open music“ startet 2010 mit einem Programm, das die Gitarre – und ihre elektronische Erweiterung – ins Zentrum der musikalischen wie performativen Aufmerksamkeit stellt. Wie kein anderes Instrument wurde die E-Gitarre in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts zur revolutionären Ikone und entwickelte sich zum prototypischen Symbol des antibürgerlichen Aufbegehrens, wurde Symbol des Underground, der Revolution und low culture. Erst in jüngerer Zeit wurde sie auch im zeitgenössisch komponierten Kontext präsenter. Das vorliegende Programm analysiert den ikonografischen Wert des Instruments, seine Verwendung im Kompositionskontext, typische Aspekte der Elektrogitarre (wie etwa Feedback) … und auch den Einsatz externer Effekte in Relation zu Live-Elektronik. 

Das E-Gitarrenquartett ZWERM sieht sich selbst an der Schnittstelle von komponierter, improvisierter, experimenteller und performativer Musik, von high- and low-culture. Alle vier Musiker sind klassisch ausgebildete Gitarristen (u. a. Studium bei Tom Pauwels) und heute solistisch und in Ensembles (u. a. Champ d´Action, Collectief Reflexible, Brussels Philharmonic) tätig. Der Schwerpunkt ihrer Arbeit liegt dabei auf zeitgenössischer Musik. Stefan Prins wiederum ist Komponist und Live-Performer mit Schwerpunkt Elektronik und neue Technologien. Er wird als Preisträger des impuls-Kompositionswettbewerbs auch 2011 wieder in Graz zu hören sein – mit einer impuls-Auftragskomposition, die das Klangforum Wien unter Enno Poppe am 5.2.2011 uraufführen wird.

 

Gerne sende ich Ihnen bei Interesse weiterführende Informationen zu bzw. lade Sie auch zu einem Besuch der homepage  <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at sowie der Musiker ( <http://www.zwerm.be/> www.zwerm.be /  <http://www.stefanprins.be/> www.stefanprins.be) ein. 

Auf  <http://www.youtube.com/zwermvideo> www.youtube.com/zwermvideo respektive  <http://www.youtube.com/klangklank> www.youtube.com/klangklank können Sie sich darüber hinaus auch einen ersten optischen wie akustischen Einblick in Modes of Interference verschaffen.

Weitere Tourdaten von Modes of Interference in Österreich:

23.1., 21.00: p.m.k. in Innsbruck

27.1., 19.30: Essl Museum in Klosterneuburg

 

 

 

Ich freute mich, Sie wieder bei „open music" zu sehen und danke für Ihr Interesse!

 

 

 

Ute Pinter

“open music” Einzelkartenpreis:€ 12,-/ € 8,- (ermäßigt) / MusikstudentInnen € 5,- an der AK

Vorverkauf: Zentralkartenbüro, die eintrittskarte / Kartenreservierung und Informationen (bis 27.1.) unter 01-2185262

Kooperationspartner des Konzerts: Forum Stadtpark

"open music" wird unterstützt von: Stadt Graz, Land Steiermark, BMUKK, ske

 <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at    <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at    <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at    <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at

 

 

open music COMING UP:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++          Freitag, 12. März 2010, 20.00, WIST, Moserhofg. 34, Graz

WHO Trio (CH/USA)

Michel Wintsch, piano

Gerry Hemingway, drums

Bänz Oester, bass

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++          Mittwoch, 21. 4. 2010, 20.00, Dom im Berg, Graz 

G.W. Pabst: Die freudlose Gasse (D, 1925)

Live-Stummfilmvertonung mit Burkhard Stangl und dieb 13 (A)

Burkhard Stangl, guitars, electronics

dieb 13, turnables, electronics

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++          Donnerstag, 29. April 2010, 20.00, Stockwerk, Graz    

Booklet (AUS/D, CAN/SE, GB/D) 

Tobias Delius, Tenorsaxophon & Klarinette

Joe Williamson, Kontrabass 

Steve Heather, Schlagzeug

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++          6.+ 7. Juni 2010, 20.00, Stockwerk, Graz 

Sonntag, 6.6.: öffentliche Proben ab 14.00

Montag, 7.6.: öffentliche Proben ab 11.00, Konzert 20.00

JazzWerkstatt Wien + ZOOM! Night

JazzWerkstatt Wien (A):

Daniel Riegler, trombone, composition

Peter Rom, guitars, composition

Clemens Salesny, reeds, composition 

Bernd Satzinger, bass, composition

Clemens Wenger, keys, composition

sowie weitere

Musiker von ZOOM! (Zusammenschluss europäischer Kollektive wie F-IRE (GB), YOLK (F), Jazzkollektiv Berlin (D), Fiasko (FI) oder El Gallo Rojo (I) und JazzWerkstatt Wien):

Tom Arthurs, trumpet (F-IRE Collective / GB)

Zeno de Rossi, drums (El Gallo Rojo / I)

Sam Britton, electronics (F-IRE Collective / GB)

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

INFOS on these and more open music concerts coming up: www.openmusic.at

open music Programm/Organisation: Ute Pinter

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

 

WEITERFÜHRENDE INFOS zu Modes of Interference

 

Agostino Di Scipio (1962): Modes of Interference III (2007)

…is a sound installation working in real-time, in the real-space (= the
sound affects the surrounding environment, and the latter affects the
process by which the sound is generated)

…consists in a dynamical
network of sonic interactions, a system that lives only on feedback
(Larsen tones) and regulates its own behaviour depending on the sounds
that emerge from the feedback loop

…is a work on the electric guitar
as a torn-out and consumed pop-culture icon,
with its phallic symbolism
that is found everywhere, a work on the self-feeding
sonority of the
electric guitar, the deconstruction of an instrument understood and
experienced here as a kind of (torn-out, consumed) sonic icon

…has
been described as an sonic art work “more rigorous but not less
enjoyable than Brian Eno’s installations”… (review appeared on the
newspaper Il Manifesto, 27.02.2007)

In the version as performed by Zwerm & Stefan Prins, for the first time the "installation" is being "performed" by interpreting the guitar-feedback-space situation as dynamically changeable web of interconnections. 


 

 

Karlheinz Essl (1960): 7x7. Musical Mobile for Instrumental Quartets (2006-2009)

 

7x7 is a composition project for various ensembles of four identical instruments, started in 2006. So far, versions are available for the following instruments: 

*	4 clarinets (2006) 

*	4 saxophones (2006) 

*	4 trombones (2008) 

*	4 electric guitars (2009) 

All pieces are based on the same harmonic structure which appears as an all-interval row; furthermore, it can also be interpreted as a sort of distorted overtone series: 

7x7 - Tonmaterial

Harmonic material of 7x7 

In all pieces, the four instruments are positioned in the four corner points of a virtual square around the audience. The score is organized in a sort of chess board with 7x7 fields. Each field contains a musical phrase which duration is left to the discretion of the player. After finishing a phrase, the player makes a pause of an undefined length. Then he proceeds to the next motive and so on. 

Each musician begins in one of the four corner fields of the grid. The entrance of the players is staggered. Player 1 starts with his phrase. When the maximum of the crescendo is reached, the second player enters, then the third and finally the forth. Each player takes an individual path through the grid following the directions of the respective arrows. Each path describes a spiral that finally ends in the center field. 

Here, the players improvise with the supplied pitches using structures that have already been played before. Never fall into the habit of empty virtuosity. Instead, floating colors and textures that sum up into collective sound are feasible. 

At a sign of the first player, the improvisation ends. Each player follows a diagonal that leads the the corner field opposed to the one on which he started. There the piece ends. 


Motifs


Here is a description of the 7 types of musical motifs which are used in the version for 4 electric guitars: 

Drones: Sustained sounds produced with an E-Bow. The swelling and fading is accomplished with the aid of a volume pedal. 

Chords: The attack is cut-off by the volume pedal which is opened afterwards so that only the resonance of the chord can be heard. 

Morse: Strings are damped with the left hand. Tap onto the fingerboard with a finger of the right hand, producing a irregular morse-like rhythm. 

Trills: To be played only with the left hand. Use the volume pedal to produce an alternation of crescendi and decrescendi. 

Tapping: General fast inner movement modulated by ritardandi and accelerandi. 

Tremolo: Played with two fingers of the right hand. The speed can be modulated by ritardandi and accelerandi. Use the volume pedal to produce an alternation of crescendi and decrescendi. 

Accents: Single plucked notes – normal (sustained), Bartòk pizzicato (secco) or with ties. 




Spielpartitur von 7x7 - Fassung für 4 Klarinetten
© 2006 by Karlheinz Essl 


Klangbausteine


Die Partitur besteht aus 7x7 Kästchen; jedes davon beinhaltet ein musikalisches Motiv. Diese Klangbausteine lassen sich in verschiedene Kategorien einteilen: 

Liegetöne: Klänge von langer Dauer, unter genauer Beachtung des Dynamikverlaufes. Bei Multiphonics soll die angegebene Tonhöhe die am deutlichsten wahrnehmbare Komponete des Spaltklanges darstellen. Glissandi sind so gleichmäßig wie möglich auszuführen und mit Ansatz und/oder Griffen zu unterstützen. 

Sforzati: erscheinen als isolierte Impulse, Vorschlagsfiguren oder Ricochets. Bei Letzterem handelt es sich um rasche, kontinuierlich leiser werdende Tonwiederholungen, die ritardando mit gleichzeitigem decrescendo gespielt werden sollen. 

Melodiefragmente: sind stets espressivo und mit solistischer Attitüde zu spielen. 

Triller: mit 1-2 Nebennoten; im letzteren Fall immer unregelmäßig permutieren. 

 


Spielregeln


Beginn: Jeder Spieler beginnt mit einem anderen Kästchen in den Eckpunkten der Partitur. Am Anfang erfolgen die Einsätze gestaffelt: Spieler 1 (links oben) beginnt, sobald sein Crescendo das Maximum errreicht hat, setzt Spieler 2 ein. Sobald dieser sein Maximum erreicht hat, setzt Spieler 3 ein usw. 

Fortgang: Jeder Spieler folgt der Pfeilrichtung und spielt jene Abfolge der Klangmotive, die in Form einer Spirale bis zum zentralen Kästchen in der Mitte der Partitur führt. Zwischen den einzelnen Motiven sollen kurze Pausen eingefügt werden - deren Länge wird vom Spieler aufgrund des musikalischen Zusammenhanges bestimmt. 

Klimax: das zentrale Kästchen in der Mitte beinhaltet das vollständige harmonische Grundmaterial der Komposition, mit dem frei improvisiert werden soll. Alle in dem Stück verwendeteten Klangtypen dürfen verwendet und frei abgewandelt werden. Wichtig ist das Einfügen von Pausen in die Improvisation und das Reagieren auf das Spiel der anderen. 

Ende: auf ein Zeichen hin wird die Improvisation nach und nach beendet; die Musiker spielen nun die Motive entlang einer Diagonale bis hin zum schräg gegenüber dem ursprünglichen Ausgangsfeld liegende Kästchen. 

 


Generative Klanginstallation


Die 49 Klangbausteine dieses Stückes - eingespielt auf einer Bassklarinette - dienen auch als Ausgangsmaterial der generativen Klanginstallation  <http://www.essl.at/works/7x7x7.html> 7x77, die den Kontrapunkt zu einem Animationsvideo von Jürgen Messensee bildet. Hier wird mithilfe eines Computerprogrammes die Kombination und Übereinanderschichtung der musikalischen Motive durchgeführt. 

 

 

Mario Del Nunzio (1983): 27s(pNM) (2009)

 

In the last couple of years, all instrumental pieces I've composed had as a central instrument the electric guitar (the instrument which I play), and some shared features, such as: the need for a very high degree of bodily energy when playing, structuring with independent characteristics associated to different parameters (ocasionally more explicitly associated with each limb of the musician), a high speed in the chain of radically different instrumental gestures. Another common characteristic for all the pieces, with the exception of this quartet, "27s(pNM)", is the fact that when they were composed, it seemed that they would be played almost exclusively in situations in which I would be present as an interpreter.

 

Some of these pieces were composed with partners ("Verossimilhança do Espelho", 2007-8, with Henrique Iwao, for electric guitar, synthesizer and live-electronics; "Contradição Paradoxa", 2007, with Bernardo Barros, for electric guitar and live-electronics); the others are "Serenata Arquicúbica" (2008, for electric guitar and optional video) and "Decidido e destrambelhado" (2009, for two electric guitars, live-electronics and ad libitum pedallist). It still may be worth mentioning that during this period I have dedicated myself intensely to free improvisation, having played with many different musicians - which is certainly important in how I think and deal with the electric guitar.

 

 

27s(pNM) was composed in 2009, originating from a request from the electric guitar quartet Zwerm. In what is related to its gestural content, there are very latent similarities between this quartet and the above mentioned "Serenata Arquicúbica", in which there is a video score (broadly speaking, the score presents a virtual guitarist constitued by the sum of gestures filmed independently related to each hand and foot of a guitarist - this piece, surprisingly for me, has been played a few times by one of the members of Zwerm, Matthias Koole).

 

But, as already was mentioned, a fundamental difference from this piece in relation to the others I've just mentioned is the fact that this is the first piece with electric guitar in its instrumental apparatus that I've composed knowing that I would not be the musician responsible for playing it. This meant that I would have to find an efficient way of informing the other musicians of the many idiossincrasies of my relation with the instrument (or, else, eliminate them); this turned out to reflect in its extremely detailed notation - which, thus, allowed abstract structuring procedures but, nevertheless, derived from the intrinsic concreteness of the instrument and the physical limitations of a performer. This way, factors that were not necessarily relevant (or possibly detectable, due to the notation - which brings the gestural content to the forefront) in "Serenata Arquicúbica" (such as very detailed figurations in the left hand, with varying finger pressure, specific harmonic-melodic content, as well as a very extreme synchronization) could, in this quartet, "27s(pNM)", be important elements in the composition of the piece; in it, the instrument and the interpreter have its various elements separated and individually treated (including the use of electronics, with pedals, which is, in fact, something which is part of the tradition of the electric guitar - truly an electronic instrument).

 

With that said, it is necessary to mention that the piece deals with impossibilities; the extreme detailment of the notation, with almost athletical demands is one side of it; other aspect of it is a fragmented structure, with several concurrent layers with differing (often divergent) actions (and sometimes lasting for very short periods).

 

As to the title of the piece, I may prefer not to comment about - except for pointing that it comes from a very special person.

 

 

Stefan Prins: Infiltrationen (Memory Space #4) 

for electric guitar-quartet and live-electronics (2009).

 

In Not I, for electric-guitar and live-electronics (2007), I constructed a dynamical musical environment in which the gesticulations of the guitarplayer are being “distorted” in several gradations by the live-electronics. When, two years after Not I, the exciting new e-guitarquartet “Zwerm” asked me to write a new piece for them, I wanted to take this deconstruction yet one step further. In Infiltrationen the guitar is considered as a horizontal open circuit of 6 strings, an acoustical work-bench on which the guitarists can perform their actions using all kinds of objects. This “tradition” of “table-top-guitarism” has gained importance since such musicians as Keith Rowe and Fred Frith started their guitar-experiments in the seventies, and it served as a starting point for this composition. 

 

In Infiltrationen there are three layers of musical material that infiltrate eachother continuously: the actions performed by the guitarists, the prerecorded 4-channel tape (generated using analogue mixing-table feedback-techniques in which several signals infiltrate eachother) and a live-electronics part performed on a homemade digital instrument by a fifth musician.

 

“Infiltrations” are even more present on another level: the infiltrations of technology and technology-based decisionmaking on human (inter)action and vice versa – a subject that is very important to me, not only in a musical context. In Infiltrationen the “score” is being generated in real-time on computerscreens – every performer has a laptop in front of him. Whenever a performer wants a new playing-instruction he hits the spacebar of his laptop, and since the computers are connected to eachother through a network, the change made on one computer immediately has consequences for the playing instructions on all the other computers. Although a clear musical evolution has been preprogrammed on a macro-temporal level in these playing-instructions, the performers (almost) never know in advance which will be the next instruction. This makes the musicians masters and servants of the technology at the same time. 

 

Infiltrationen (Memory Space #4) is warmly dedicated to my dear friends of Zwerm and to Jacques Tati.

 

Stefan Prins, November 2009

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Am 1. März 2006 trat die Novelle zum Telekommunikationsgesetz (TKG) in Kraft, die den Versand
von Newslettern und Info-Mailings nur mit ausdrücklicher Zustimmung des Empfängers erlaubt.

WENN SIE DIE ZUSCHRIFTEN VON OPEN MUSIC NICHT MEHR ERHALTEN MÖCHTEN, ERSUCHE ICH SIE DAHER HERZLICH UM KURZES RETOURMAIL UNTER ANGABE DER ZU LÖSCHENDEN MAIL-ADRESSE. VIELEN DANK!

Sollten Sie nicht antworten, dürfen wir dies als Bestätigung werten, dass Sie unsere Informationen auch weiterhin empfangen möchten. Auch dafür herzlichen Dank!

 

 

 

 

 <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at    <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at    <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at    <http://www.openmusic.at/> www.openmusic.at

 

 

 

 

 

 
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit HTML-Daten wurde abgetrennt...
URL: <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment.html>
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname   : atteaa6d.jpg
Dateityp    : image/jpeg
Dateigröße  : 2027 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL         : <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment.jpg>
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname   : atteaa6e.jpg
Dateityp    : image/jpeg
Dateigröße  : 3599 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL         : <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment-0001.jpg>
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname   : atteaa6f.jpg
Dateityp    : image/jpeg
Dateigröße  : 5547 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL         : <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment-0002.jpg>
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname   : atteaa80.jpg
Dateityp    : image/jpeg
Dateigröße  : 6084 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL         : <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment-0003.jpg>
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname   : atteaa81.jpg
Dateityp    : image/jpeg
Dateigröße  : 4664 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL         : <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment-0004.jpg>
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname   : atteaa82.jpg
Dateityp    : image/jpeg
Dateigröße  : 31682 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL         : <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20100122/4635b60c/attachment-0005.jpg>


Mehr Informationen über die Mailingliste HIT