**H-I-T** [Interpenetration] Rant, Schellander/Martel und H.G. Kainer bei Interpenetration am 3.12. im Club Wakuum

chmafu nocords chmafu at nocords.net
Mo Nov 30 08:24:47 CET 2015


 chmafu                 nocords (http://nocords.net) newsletters
 Interpenetration 
 Konzertreihe (http://interpenetration.net) 03.12.2015 (do)
 
 Rant
 Schellander / Martel
 Harald Günter Kainer
  
 Club Wakuum
 Griesgasse 25
 8020 Graz
 21:00
 (pünktlich!)

 Aktuelle Informationen und Videos: http://interpenetration.net
 
  

 Nächste woche ab Mittwoch ist die fünfte tochter zu gast in Graz.  
          Gerüchteweise kommt sie aber schon diesen Donnerstag, um
die lage zu             sondieren und eine eventuelle rückkehr in
betracht zu ziehen. Es             kann also nicht schaden, vor allem
an diesem Donnerstag eine sehr             bewusste entscheidung zu
treffen und den richtigen konzertort zu             wählen. Dass an
diesem ort die absolut grossartigen Rant spielen,            
unterstützt von den nicht minder interessanten Matija Schellander    
        und Pierre-Yves Martel und einem weiteren freund der fünften 
           tochter, Harald Günter Kainer,
sollte die enstcheidung
weiter sehr             vereinfachen. Und falls tatsächlich jemand
die fünfte tochter             sieht... seid gut zu ihr und vertreibt
sie nicht wieder!
 又ね
 愛
 
  
 

r a n t

Seit 2003 spielen Merle Bennett und Torsten Papenheim als rant        
      zusammen. In ihren gemeinsam entwickelten Stücken loten rant
die               Möglichkeiten des Duospiels aus und kreieren
ausgehend von der               Minimalbesetzung Gitarre und
Schlagzeug ihre charakteristische               Klangsprache. rant
spielen eine Musik des Andeutens, Erweiterns               und
Verwerfens und jede ihrer Kompositionen beschreibt in ihrer           
   Form und Klangfarbe ganz unmittelbar eine konkrete musikalische    
          Welt.
 Das miteinander verzahnte Spiel von Papenheim und Bennett schafft    
          eine Balance zwischen Präzision und Verspieltheit, Groove
und               Gehen-Lassen, Geräusch und Song. Die musikalische
Entwicklung von           
   rant lässt sich beim Hören ihrer seit
2004 allesamt beim Berliner               Label schraum erschienenen
Alben ebenso nachvollziehen wie auf               ihren Konzerten.
 Nach der Veröffentlichnung des Albums land 2011, auf dem das        
      Instrumentarium erstmals erweitert und somit Gitarre und        
      Schlagzeug in völlig neue klangliche Zusammenhänge gestellt   
           wurden, entwickelten Bennett und Papenheim ihre erste
szenische               Arbeit: uthlande.
 In dieser durchchoreographierten Bühnenmusik wird die Gitarre wird  
            zum zweiten Perkussionsinstrument, Kassetten und MiniDiscs
              fungieren als Sampler, Kontaktmikrofone und Lautsprecher
verorten               das Schlagzeug neu. uthlande wurde im Januar
2013 in Berlin               uraufgeführt und war in den vergangenen
zwei Jahren auf               zahlreichen deutschen Bühnen zu
erleben.
 Die neueste rant-CD margo flux, die im November 2015 erscheint,      
     
  kombiniert Partien aus uthlande gekonnt mit neuen Materialien.
Die               acht Stücke, die zum Teil erst während der
Aufnahmen Form               annahmen, stellen abstraktere Klänge in
den Vordergrund und               verweben collagenhaft die einzelnen
Elemente.
 rantmusik.de

Internationale Pressestimmen:
 Eine musikalische Offenbarung.
 skug (Österreich)
 Der bezaubernden Charme der Reduktion.
 freiStil (Österreich)
 Elegante, perfekt austarierte Balanceakte zwischen gefühligen und   
           verkopften Elementen.
 intro (Deutschland)
 rant display a fine precision and deliberation in their crisp work   
           which is extremely engaging – stark shapes, minimalism,
mystery,               weight.
 The Sound Projector (Großbritannien)
 Well worth checking out by adventurous listeners.
 Cadence Magazine (USA)
 rant succeed with quiet, but often dizzying awareness of the         
     sounds within their environment waiting to be exposed.
 Music Emissions
(USA)

http://www.rantmusik.de/

 

Matija                   Schellander, *1981

Matija Schellander is an Austrian composer and              
improvising musician
 based in Vienna, mostly using double bass, modular synthesizer,
 and speakers: processing input, moving air output.

In recent years he has focused on music for               double bass
solo, developing a project consisting of three parts              
that incorporates space, movement, light and sound during his stay    
          in Berlin in 2011/12. (part                 1
(https://vimeo.com/38108110))
 Another double bass solo project is new music for Dreyer´s Passion  
            of Joan of Arc, commisioned by the Filmarchiv Austria in
2013.

In 2012 Schellander released his first solo CD “sum šum
(http://themanual.co.kr/?p=788)” with 7 electroacoustic             
 compositions inspired by dystopic literature and movies on the       
       label The Manual (Seoul, South Korea).

Schellander regularly works
with Maja Osojnik in               their
electroacoustic duo Rdeča Raketa (http://rdecaraketa.klingt.org).
Founded in 2008, they have               released the tape “Old
Girl, Old Boy” on mosz records (2010) and               the LP
“wir werden” (“we will”) on god records (2013).
 “Wir werden” consists of two carefully composed pieces each      
        spanning one side of the vinyl album, organically blending
various               electronic sound sources and field recordings
with acoustic               instruments like paetzold recorder, double
bass and piano.
 Opened and closed by spoken word lyrics, Wir werden deals with the   
           past repeating, movements and their absence in front of
systems               appearing to be crumbling, relationships between
people and their               inner fears.

The ensemble Low                 Frequency Orchestra
(http://www.lfo.at) (founded by Angelica Castello, Thomas             
 Grill, Maja Osojnik and Matija
Schellander) started in 2003. They    
          have realized many projects, including a CD with Wolfgang
Mitterer               and sound/text piece with author Anja Utler.

Another project located somewhere between music               and
performance is the duo with Choi Joonyong
(http://www.balloonnneedle.com/joonyongen.html), pushing around guitar
amps               and double basses in Europe and Asia since 2010.

Schellander also collaborates with Attila Faravelli
(http://attilafaravelli.tumblr.com/), who released the sound          
    object “freie                 aerophone
(http://auraltools.tumblr.com/freieaerophone)” (from his series
Aural Tools) inspired by               Schellanders solo double bass
music in 2012.
 http://auraltools.tumblr.com/

Schellander has worked with many great musicians               and
composers, including Enrico Malatesta, Ryu Hankil, Burkhard           
   Stangl, Franz Hautzinger, Wolgang Mitterer, Dieb 13, Noid, Klaus   
          
Filip, Okkyung Lee, Michael Bruckner, Isabelle Duthoit,
Kazuhisa               Uchihashi, Michael Thieke, Hannes Lingens,
Christof Kurzmann, Jin               Sangtae, Andrea Neumann, Bernhard
Lang, Jorge Sanchez-Chiong,               Lukas König, Leo Riegler,
Tom Johnson, Martin Brandlmayr,               Metalycée, Raumschiff
Englmayr, Bernhard Breuer and many more.

http://matija.klingt.org

 

Pierre-Yves Martel

Following a unique artistic path, Pierre-Yves               Martel is
constantly renewing his musical identity and practice.              
Though an instrumentalist, he identifies himself first and            
  foremost as a sound artist whose work oscillates between research   
           and experimentation. It is in this spirit that he has
revisited               the viola da gamba, utilizing this traditional
instrument in new               contexts and thus reengaging it with
the contemporary world.               Having created an authentic
musical language
through               non-conventional techniques and
instrumental preparations, he also               works outside of
instrumental music altogether, using a variety of              
objects rife with new sonic possibilities, from contact-mics         
     and speakers to motors, wheels, surfaces and textures.

http://www.pymartel.com/

 

Harald Günter Kainer

focused on creating electronic music, video and installation art      
        — including various collaborations with musicians,
performers,               visual artists, film makers, theatre
directors and architects — as               a musician active in
music groups and as a solo performer

studied composition and music theory (emphasis) with Clemens          
    Gadenstätter and composition of electro acoustic music /         
     computermusic with Marko Ciciliani at the university of the arts 
             graz, austria — additionally study of classical guitar
at the              
conservatoire

http://haraldguenterkainer.net/

  
  


 Interpenetration                 website
(http://interpenetration.net)
 
 chmafu                 nocords auf youtube
(http://www.youtube.com/user/marufura) 
 
 <a href="mailto:office at dieeintrittskarte.at">
 </a> 

Available in many colors and                 styles:



Bio and Fair Trade!
 Printed at Siebdruckeria (http://www.siebdruckeria.at/)

If you want one, come to our                 shows or write           
       an email (mailto:interpenetration at nocords.net).

 (http://nocords.net/)

 (http://nocords.net/shop/cd/susanna-gartmayer-aouie/)         
(http://nocords.net/shop/cd/daniel-lercher-missa-brevis/)         
(http://nocords.net/shop/cd-r/stefan-fraunberger-quellgeister-1/)
 (http://nocords.net/shop/cd/daniel-lercher-henrik-munkeby-norstebo-th_x/)
        
(http://nocords.net/shop/cd/elisabeth-flunger-stefan-scheib-passage/)
         (http://nocords.net/shop/cd/elisabeth-schimana-virus/)



-------------------------------------------------
Unsubscribe: http://interpenetration.net/news/subscribe.php?addr=hit@mur.at
Powered by Gutuma (http://gutuma.sourceforge.net)
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit HTML-Daten wurde abgetrennt...
URL: <http://lists.mur.at/pipermail/hit/attachments/20151130/569a9ffb/attachment.html>


Mehr Informationen über die Mailingliste HIT